De Schone Schijnwerper
In deze editie richten we onze Schone Schijnwerper op kunstenaar Johan van Geluwe die in januari 2020 overleed. In de jaren zeventig, toen er nog geen Poëziezomers bestonden, fotografeerde Van Geluwe zijn Hofjes van Eden: een ecclectische inventaris van volkskunstuitspattingen en voortuintekens der ‘spontane creativiteit’. Op 31 december 1983 verklaarde hij ‘de wereld’ tot een imaginair instituut: het W.A.M. (World Architecture Museum). Van Geluwe effende ook het smalle pad der stempelwegen en wou o.a. via zijn mail-artprojecten kunst stichterbij* de mensen brengen: “ART IS EVERYWHERE”.[1]
Blauwhaus tracht via dit Waartoublad en enkele spontane interventies in de publieke ruimte van Waartou de artistieke erfenis van van Geluwe te actualiseren. We lieten ons inspireren door zijn stempels en grafisch werk, zijn conceptuele statements, zijn humor en uitingen van kritiek. Het werk van van Geluwe loopt als een wollen draed van Ariadne door dit doolhof en liet deze zomer verse stempelsporen achter op onbesproken plaatsen in ons eigen W.I.M. (Waartou Imaginair Museum).
De werking van het Blauwhaus wordt ondersteund door het denkkader van de zogeheten HekkenKruisfilosofie[2]: een reeks conceptuele sleutels of hashtags met richtlijnen en aanknopingspunten om rond samen te werken. Eén van die sleutels is #FieldWork en wijst naar een kunstpraktijk die gericht is op het verkennen van een eerder ruraal of semi-pastoraal landschap. Om het recreatiefpotentieel van een omgeving en/of context via prospectie en ‘veldwerk’ af te tasten door er een poos te verblijven en ter plaatse te gaan. Door de sfeer op te snuiven en onder de bewolking* te zijn.
Tijdens ons voorbereidend fieldwork, fotografeerden we ergens[3] een blauwe tractor die helemaal niet zou misstaan in de verzameling Hofjes van Eden van van Geluwe. Misschien is ‘t model schatplichtig aan Thomas de Stoomlocomotief[4] maar hij is toch een krommetje*waard. Wij besloten om hem Jowan te noemen en om te toveren tot een stempel, cause afterall: “READY-MADES BELONG TO EVERYBODY”.
Tekst: eerder verschenen in Blauwblad No. 03, juni 2021 (p. 36-37).
Voetnootjes:
[1] Zie Johan van Geluwe (Gent/Amsterdam: Ludion, 2004); “Dit Blauwblad werd opgedragen aan Watou en de ‘World Stamp Champion‘ Johan van Geluwe (1929-2020).”
[2] Zie Wauman, Wim (2019): GetijdenBoek/Book of Tides, p. 55, 56-59, 70-71 (ISBN: 9789490521493).
[3] Loviestraat 3, Poperinge (50°52’14.8″N 2°41’22.1″E)
[4] Thomas & Friends (Britse televisieserie).
TAGS
Tuinhuis van de Dichter
Het volstaat om langs de voordeur het vakantiewit te betreden, 12 tot 13 passen rechtdoor te gaan en met de achterdeur het portaal weer af te sluiten. Zo stranden we bij het Tuinhuis van de Dichter. De kust is veilig: de valse reiger Narcissus valt nergens te bespeuren.
De Pekvogel
Oskar ‘Voor’ de Pekvogel had weer malchance. Vorige week kreeg hij nog te krampen* met licht ontvlambare dampen, tot plots bleek dat de nood hoger was dan de hoogste tak.
Luchtschepen voor de Plaatselijke Bewolking
Een van de voornaamste drijfveren voor de geplande POTLUCK happening was het organiseren van een tweede (gezellige) 'Sole Mio' Picknick op 1 mei en dus hebben we de Luchtschepen voor de Plaatselijke Bewolking uitgenodigd om die dag in onze voorspeltuin* te landen.
Snavelstaarderij*
De etymologische snavel* van het Blauwhaus heeft weinig gemeen met de Blauwhuisstraat en hoeve in Waartou (die haar naam te danken heeft aan haar leien bedaking). De naam 'Blauwhaus' verwijst naar...
De Schone Schijnwerper
We kunnen de gastvrijheid van deze kunstenares hier nog lang bejubelen maar wat ziet Blauwe Wolk in haar peintura?