Apes and #AirCrafts
“It may be proved, with much certainty, that God intends no man to live in this world without working: but it seems to me no less evident that He intends every man to be happy in his work. It is written, “in the sweat of the brow,” but it was never written, “in the breaking of thine heart,” thou shalt eat bread…”
John Ruskin: Pre-Raphaelitism, 1851
We citeren hier John Ruskin uit een boek dat binnen handbereik lag in de studiolo van Stijn Streuvels onder Lijsternestobject 0204 (p. 14-15). De geestrijke Arts & Crafts-invloed van John Ruskin en William Morris (wiens ‘Red House‘ in Londen mee aan de grondslag ligt van het eerste Blauwhausavonduur*[1]), en de prerafaëlitische kring is alomtegenwoordig in Het Lijsternest. Ergens hangt een kleine prent van William Morris en Edward Burne-Jones (p. 29) en elders een zwart-wit reproductie van Dante Gabriel Rossetti’s schilderij van Proserpine/Persephone waarvoor Jane Morris model stond. Wat is er aan de hand met de muzen die hier slechts als muurblommen op prenten staan en in ’t bijzonder met Jane Morris? Probeer haar gewrongen gebarentaal maar eens na te krommenapen*.[2]
Streuvels kende ook de spraakmakende opvattingen van William Morris over het ontwerpen en illustreren van boeken. Als bibliofiel volgde hij de productie van zijn boeken met zorg en mengde hij zich meermaals in het vormgevingsproces.[3] Als artiesten hebben ook wij er alle belang bij om goede producten voort te brengen. En zo zie je maar: als goe geeést’n[4] of King ‘Dong’ Kom en zijn boemerang[5]… alles komt terug!
*Tekst en reproductie (detail) eerder gepubliceerd in Blauwblad No. 06/Lijsternestblad No. 01, mei 2022: p. 32-33. Reproductie van Dante Gabriel Rossetti: Proserpine, 1874 (detail; origineel in kleur; ‘Lijsternest object 0128’).
Voetnootjes:
[1] Het Blauwhausavonduur* in Waasmunster dat uitgebreid werd behandeld in deze publicatie. Knipoog naar Wim Wauman, 2019: (Blauwhaus) GetijdenBoek/BookofTides (ISBN: 9789490521493): p. 110.
[2] Knipoog naar het centrale narratief en uitgangspunt van Wim Wauman: WORK FLOW A Play with Arts Apes and Crafts (ISBN: 9789490521370), 2018.
[3] Bron: Dr. Rik van Daele ten geleide in ‘Reinaert de Vos naar de verschillende uitgaven van het middelnederlandsche epos herwrocht’ door Stijn Streuvels en André van der Vossen (1997: Stijn Streuvelsgenootschap).
[4] “‘t Zyn goe geeèst’n die weere keeèr’n.” (> Bb. 03: 40 / Lb. 01: 34 / 02: 14, 33).
[5] King ‘Dong’ Kom is een mensaap en personage uit het voedzaam scheppingsverhaal bij ‘De Tuin van Gistern* en Morgen‘ dat u integraal kan lezen in Blauwblad No. 00. In Blauwblad No. 03 verscheen op p. 46 een ‘stempel’ met aap en boemerang: King ‘Dong’ Kom terug! Alles komt terug!
TAGS
[taxopress_postterms id=”1″]
#AirCrafts
Moe maar door daad en stuur aangeroerd*, staarden we de laatste avond tegemoet. Onze ogen leeggezogen, de blauwe veren (bijna) leeggepend, waren we weer bij 't begin geland: naast de nieuwe begraafplaats. De gevleugelde zandloper heeft zijn zin gekregen. Ananke haar groot gelijk.
Opkrikkertje
Er gerst* ons in Waartou enkel nog 'n getikt moment te vinden om spraakwater op te krikken, onze #AirCrafts op te laden, d'hoge gisting op te winden, een schol aan de haak te slaan.
Zwarte Sneeuw
Wanneer de winter kuren krijgt
en de oceaan aan haar lippen
met de gasprijs en de cijfers
tot ver over de klippen stijgt
- trek dan die deur dicht!
Streuvelstaal
We verrijkten onze #Woordenschat met zijn naturalistische taalkunst en likken nog steeds onze vingers af bij werkwoorden als monkelplooien, spartelpoten, geksche(e)ren of staro(o)gen,...